دوچرخه سواری در کوهستان، یک ورزش جذاب در قبرس شمالی

اگرچه دوچرخه سواری در جاده‌های کوهستانی ورزش سختی به نظر می‌رسد، اما دوچرخه سواری کوهستان در قبرس شمالی به دلیل وجود مسیرهای از قبل مجهز شده، فعالیتی بسیار جذاب است.

یکی از فعالیت‌هایی که در کشور قبرس شمالی بسیار مورد توجه توریست‌های این کشور قرار گرفته است، دوچرخه ‌سواری در کوهستان محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایلی که این فعالیت مورد توجه قرار گرفته، وجود شبکه‌ای از مسیرهای مشخص‌ شده است که از قبل به‌خوبی تجهیز شده‌اند. در کنار تسهیل دوچرخه سواری با وجود این مسیر، همچنین آب‌وهوای مطلوب منطقه، طبیعت بکر و وجود مکان‌های تاریخی زیبا در طول مسیر، لذت دوچرخه سواری را در این کشور چندین برابر می‌کند. با توجه به متصل بودن کل مسیرها به یکدیگر، شما می‌توانید کل قسمت شمالی جزیره را در یک روز رکاب بزنید و به تمام مناطق جذاب آن دسترسی داشته باشید. اگر قصد دارید هرچه بیشتر در مورد دوچرخه سواری کوهستان در قبرس شمالی بدانید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دوچرخه سواری کوهستان در قبرس شمالی

یکی از فعالیت‌های محبوبی که در کشور قبرس شمالی، مورد توجه توریست‌های این کشور قرار گرفته است، دوچرخه سواری کوهستان به شمار می‌رود. در نگاه اول این ورزش بسیار سخت است، اما خوب است بدانید که مسیرهای مشخص‌ شده پیاده‌روی و دوچرخه سواری، که از قبل به‌خوبی مجهز شده‌اند، کمک زیادی در هرچه راحت‌تر کردن دوچرخه سواری در کوهستان در مسیرهای کوهستانی این کشور کرده است. شاید جالب باشد که بدانید شما می‌توانید بدون اینکه از مسیر مشخص ‌شده خارج شوید، کل قسمت شمالی جزیره را دوچرخه سواری کنید.

مسیر مشخص ‌شده پیاده‌روی و دوچرخه سواری کوهستان در قبرس شمالی  از شمال غربی جزیره، نزدیک روستای آکدنیز (Akdeniz) آغاز شده، در سراسر رشته‌کوه گیرنه ادامه دارد، از ساحل کارپاز می‌گذرد تا به شرقی‌ترین قسمت جزیره می‌رسد. زمانی که مسیر خود را از شمال غربی جزیره آغاز می‌کنید، با مکان‌های تاریخی و طبیعی بسیار جذابی روبرو خواهید شد. برخی از این جاذبه‌ها عبارت‌اند از: درختان تاریخی زیتون در دره کالکانلی (Kalkanli) و پناهگاه پرندگان در خزانه کالکانلی. همان‌طور که به این موضوع اشاره کردیم، این مسیر  از روستای آکدنیز عبور می‌کند. این روستا یکی از مناطق طبیعی حفاظت ‌شده کشور به شمار می‌رود، که مجموعه‌ای از زمین‌های کشاورزی و باغستان‌های صنوبر، خرنوب و زیتون به هم متصل است. در این منطقه، مسیر دوچرخه سواری، مسیری خاکی اما صاف و هموار است که از همین باغستان‌ها عبور می‌کند. البته قسمتی از مسیر نیز صخره‌ای خواهد شد. به‌طور کلی بیشتر این مسیر مشخص ‌شده پیاده‌روی و دوچرخه سواری، از مناطق روستایی این کشور عبور می‌کند. اگرچه این تجربه، می‌تواند چالش ‌برانگیز باشد، اما شما می‌توانید این تجربه را برای خود کوتاه کنید و تنها قسمتی از مسیر را رکاب بزنید.

در سراسر رشته‌کوه گیرنه، شما می‌توانید در سطوح مختلفی، از آسان تا سخت، دوچرخه سواری در کوهستان را تجربه کنید. دو مسیر تقریبا صاف و آسفالت شده، بر روی مسیر خاکی، شما را مهمان تجربه یک دوچرخه سواری چالش ‌برانگیزتر خواهد کرد. بیشتر این مسیر از وسط جنگل‌های مدیترانه‌ای صنوبر عبور کرده و با شیب‌های فراوان، منظره‌ای زیبا از دریای مدیترانه دارد. شما می‌توانید از روستایی به روستای دیگر رکاب بزنید و یا اینکه یک مسیر چرخشی را از یک روستا آغاز کرده و به همان روستا در پایان بپیوندید. همچنین شما از مناطق تاریخی این کشور نیز عبور خواهید کرد. تقریبا در 100 کیلومتر این مسیر مشخص ‌شده، تنها یک‌بار از ساحل و دریا عبور خواهید کرد. در طول این راه، دو مسیر شما را به ساحل زیبا و محافظت‌ شده آلاگادی (Alagadi Protected Area) می‌رساند. در این ساحل شما در ماه‌های مشخص سال می‌توانید لاک‌پشت‌ها را مشاهده کنید. همچنین در سراسر مسیر، مراکز توریستی در روستاهای کوهستانی برای خدمت‌رسانی به مسافران در نظر گرفته‌شده است.

مسیر مشخص‌شده پیاده‌روی و دوچرخه سواری، در قسمتی که رشته‌کوه به جزیره کارپاز می‌رسد، شیب کمتری داشته و مسیر هموارتر خواهد شد. به‌طورکلی خوب است بدانید که این مسیر از جنگل‌های سرو کوهی، سواحل بکر و دست‌نخورده، روستاهای کوچک، مزارع کشاورزی و مکان‌های تاریخی عبور می‌کند.

حقایقی در مورد شبکه مسیرهای به هم پیوسته پیاده روی و دوچرخه سواری

اکنون تا حد زیادی با دوچرخه سواری کوهستان در قبرس شمالی آشنا شدید. دانستید که دوچرخه سواری در کوهستان چندان هم کار سختی نیست؛ این موضوع به دلیل وجود شبکه مسیرهای به‌هم‌پیوسته‌ای است که از قبل توسط دولت این کشور به‌منظور دوچرخه سواری و پیاده‌روی در نظر گرفته‌ شده‌اند. در این قسمت توجه شما را به چند مورد مهم در ارتباط با این مسیرها جلب خواهیم کرد:

این شبکه از مسیر مشخص‌ شده، چیزی حدود 580 کیلومتر است. تقریبا 90 کیلومتر از این مسیر به شکل باریک بوده و 490 کیلومتر آن را جاده‌های پهن‌تر و خاکی تشکیل داده‌اند.

برای هر فردی امکان استفاده از این مسیر وجود دارد. این موضوع به این معنا است که چه شما تازه‌کار باشید و چه حرفه‌ای، می‌توانید یکی از مسیرهایی که از لحاظ سختی به چهار گروه آسان، متوسط، سخت و خیلی سخت تقسیم ‌شده‌اند را استفاده کنید.

در تمام طول مسیر، تابلوهای اطلاعات که حاوی نقشه راه و اطلاعات منطقه است، نصب ‌شده‌اند.

برای کمک به سهولت پیدا کردن مسیر، کل مسیر با خطوط سبز و سفید مشخص‌ شده است.

کل این شبکه، به‌هم‌ پیوسته‌اند. شما می‌توانید از یک قسمت راه را آغاز کرده و کل جزیره را زیر پا بگذارید.

تمام طول مسیر شماره‌گذاری شده است.

با توجه به آب‌وهوای مدیترانه‌ای منطقه، در فصول بهار، پاییز و زمستان تجربه‌ای بسیار جذاب از دوچرخه سواری خواهید داشت. البته در صبح زود و غروب‌های تابستان نیز می‌توانید به دوچرخه سواری یا پیاده‌روی بپردازید.

سخن پایانی

یکی از فعالیت‌های محبوب توریست‌های کشور قبرس شمالی، دوچرخه سواری در کوهستان است. دولت این کشور مسیرهایی را از قبل به‌عنوان مسیر پیاده‌روی و دوچرخه سواری در نظر گرفت. سرتاسر این مسیرها با نقشه و اطلاعات راه مجهز شده است. همچنین در تمام طول راه در روستاهای کوهستانی، دوچرخه‌سواران می‌توانند مایحتاج خود را از مراکز توریستی تعیین‌شده، تهیه کنند. هر فردی با هر میزان آمادگی بدنی، می‌تواند دوچرخه سواری کوهستان در قبرس شمالی را تجربه کند؛ چراکه مسیرها با توجه به سختی کار، از یکدیگر جدا شده‌اند و شما حق انتخاب میزان سختی راه را خواهید داشت.

Join The Discussion

Compare listings

Compare
×

سلام

برای ارتباط با ما و پاسخ به پرسشهای شما در واتساپ با ما در ارتباط باشید.

× ارتباط با ما در واتساپ