همه آنچه که باید درباره کرایه خودرو در قبرس شمالی بدانید

وقتی وارد یک کشور جدید می‌شویم، کرایه خودرو می‌تواند تصمیم هوشمندانه‌ای باشد. اما باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشیم تا دچار مشکلی نشویم. در این مقاله قصد داریم نکاتی را درباره کرایه خودرو در قبرس شمالی بیان کنیم.

اگرچه بسیاری از افراد کرایه خودرو در یک کشور خارجی را هزینه اضافی می‌دانند و حاضر نیستند برای این کار پولی خرج کنند، اما مزایایی در کرایه کردن خودرو وجود دارد که انجام این کار را به‌خوبی توجیه می‌کند. در ادامه خواهیم گفت که چرا کرایه خودرو در قبرس شمالی یک گزینه مناسب برای مسافران است و برای این کار باید به چه نکاتی توجه داشت. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برای گشت و گذار و رفتن به نقاط مختلف جزیره قبرس می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مینی‌بوس‌ها یا تاکسی استفاده کنید. اما احتمال اینکه در بازدید از این کشور در تعطیلات تابستانی با مشکل مواجه شوید بسیار زیاد است. معمولا در فصل‌های شلوغ، برنامه اتوبوس‌ها نامنظم است و نمی‌توانید روی آنها حساب باز کنید. از طرف دیگر، برخی از مکان‌های دیدنی وجود دارند که دسترسی به آنها از طریق وسایل نقلیه عمومی دشوار خواهد بود. بنابراین اگر می‌خواهید برنامه‌ریزی دقیقی برای سفر خود داشته باشید و با راحتی و آزادی کامل بتوانید از تمام نقاط شبه جزیره زیبای قبرس شمالی بازدید کنید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، کرایه یک ماشین مناسب است.

شرکت‌های کرایه اتومبیل در قبرس شمالی

اجاره کردن ماشین در قبرس شمالی کار آسانی است. شرکت‌های کرایه اتومبیل زیادی در این کشور وجود دارند. مخصوصا در گیرنه می‌توانید شرکت‌های خوبی را که خدمات کرایه ماشین ارائه می‌دهند پیدا کنید. بسیاری از این شرکت‌ها تحویل در فرودگاه یا در هتل نیز دارند؛ بنابراین با خیال راحت می‌توانید خودروی مورد نظر خود را سفارش داده و در محل انتخابی خودتان تحویل بگیرید.

توصیه می‌شود که خودروی خود را قبل از ورود به قبرس شمالی رزرو کنید. برای این کار می‌توانید به وبسایت شرکت مراجعه کرده و مدل اتومبیل را انتخاب نمایید. در ضمن بسیاری از شرکت‌ها دارای تخفیفات ویژه‌ای هستند که اگر از قبل خودرو را رزرو کرده باشید، می‌توانید از این تخفیفات هم استفاده کنید. اکثر شرکت‌ها هم به محض اینکه رزرو آنلاین را انجام دهید، حدود 10 تا 20 درصد به شما تخفیف می‌دهند.

نحوه کرایه اتومبیل

برای آسان‌تر شدن کارها، پیشنهاد می‌شود که با پر کردن فرم رزرو آنلاین، از قبل برای اجاره خودرو هماهنگ کنید. مسافرین قبرس شمالی می‌توانند خودروی انتخابی خود را به محض ورود به فرودگاه ارجان (Ercan) دریافت کنند. البته هنگام رزرو کردن خودرو می‌توانید محل دریافت آن را نیز انتخاب کنید، اما برای اینکه سردرگم نشوید، بهتر است در همان فرودگاه خودرو را تحویل بگیرید.

اگر هم نمی‌خواهید به‌صورت آنلاین این کار را انجام دهید، می‌توانید پس از ورود به قبرس شمالی، به یکی از دفاتر کرایه اتومبیل مراجعه کرده یا از طریق آژانس مسافرتی خود با آنها تماس بگیرید. این دفاتر در تمام شهرهای بزرگ قبرس شمالی وجود دارند. مخصوصا در گیرنه که مرکز گردشگری در این کشور به حساب می‌آید، می‌توانید تعداد زیادی از آنها را پیدا کنید.

خدماتی که شرکت‌های کرایه اتومبیل ارائه می‌دهند

در قبرس شمالی به هر شرکت کرایه خودرویی که مراجعه کنید، خواهید دید که مدل‌های متنوعی از برندهای مختلف را در اختیار دارند و شما می‌توانید با توجه به بودجه خود، يکی از آنها را انتخاب کنید. تعداد زیاد این شرکت‌ها باعث شده که قیمت‌های آنها رقابتی باشد و خدمات خوبی را به مشتریان‌شان ارائه کنند. انواع خودروهای دستی و اتوماتیک با سیستم تهویه مطبوع در دسترس شما خواهند بود. توجه داشته باشید که در روزهای گرم تابستان که دما از 30 درجه بالاتر می‌رود، سیستم تهویه مطبوع یکی از آپشن‌های ضروری برای خودروها است.

خودروها در خیابان‌های قبرس شمالی از سمت چپ حرکت می‌کنند، به همین دلیل فرمان ماشین‌ها در سمت راست قرار گرفته است. البته برای افرادی که عادت ندارند، امکان تهیه ماشین با فرمان سمت چپ نیز وجود دارد، منتها تعدادشان بسیار محدود است. نرخ خودروها با توجه به فصل و مدت زمانی که آنها را اجاره می‌کنید، متفاوت است. پرداخت کرایه خودروها را می‌توان با دلار آمریکا، پوند انگلیس، یورو، پوند قبرس یا واحد پول قبرس شمالی که لیر ترکیه است انجام داد. همچنین در برخی آژانس‌ها امکان پرداخت با کارت‌های اعتباری بین المللی وجود دارد.

شرایط لازم برای اجاره خودرو در قبرس شمالی

برای کرایه ماشین در قبرس شمالی باید بالای 18 سال سن داشته باشید. علاوه بر این، شما باید یک گواهینامه رانندگی معتبر از هر کشوری در جهان و یک گواهینامه رانندگی بین‌المللی داشته باشید. توجه کنید که فقط افراد تایید شده در زمان اجاره خودرو می‌توانند با آن رانندگی کنند. پس چنانچه می‌خواهید فرد دیگری هم بتواند پشت فرمان خودرو بنشیند، باید در زمان کرایه، درخواست خود را با آژانس مربوطه مطرح نمایید.

چند نکته مفید در مورد کرایه اتومبیل

خودروهای کرایه‌ای در قبرس شمالی دارای پلاک قرمز متمایز هستند و به عنوان خودروهای Z شناخته می‌شوند و معمولاً آرم شرکت مربوطه روی خودرو قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که پس از اجاره اتومبیل خود از قبرس شمالی، اجازه عبور از مرز قبرس جنوبی را ندارید. اگر مایل به عبور از مرز و رفتن به جنوب هستید، می‌توانید تا نقطه بازرسی رانندگی کنید و سپس ماشین خود را در مرز پارک نمایید. بعد می‌توانید از مرز عبور کرده و با وسیله دیگری به مسیر خود ادامه بدهید.

قبل از اجاره ماشین به این نکات توجه کنید

قبل از اجاره کردن ماشین بهتر است اندکی درباره شرکت مورد نظر تحقیق کنید و مطمئن شوید که رضایت مشتریان قبلی خود را جلب کرده است. زمانی که خودرو را انتخاب کردید، درباره حداقل زمانی که می‌توانید آن را اجاره کنید، با شرکت مذاکره نمایید. شرکت‌های مختلف در این زمینه قوانین متفاوتی دارند، اما همه چیز قابل مذاکره و تغییر است. قبل از امضای قرارداد حتما تکلیف چند چیز را مشخص کنید؛ مثل اینکه نوع سوخت خودرو چیست؟ وضعیت بیمه آن چگونه است؟ در صورت تاخیر احتمالی در هنگام تحویل گرفتن خودرو چه باید کرد؟ نحوه مرجوع کردن وجه واریزی چگونه است؟ سوالاتی از همین دست می‌توانند به شما کمک کنند. دقت کنید که خیلی از شرکت‌ها ممکن است برای خانواده‌ها تخفیفاتی را در نظر می‌گیرند. پس اگر خانوادگی سفر می‌کنید، حتما از این تخفیفات استفاده نمایید.

قوانین رانندگی در قبرس شمالی

برای افرادی که در انگلستان زندگی کرده باشند، رانندگی در خیابان‌های قبرس شمالی کاملا آشنا خواهد بود. چون در این کشور، خودروها در سمت چپ جاده حرکت می‌کنند و به همین دلیل، فرمان بیشتر ماشین‌ها در سمت راست قرار گرفته است. علائم راهنمایی و رانندگی در قبرس شمالی، کاملا شبیه علائم بین‌المللی هستند و از این نظر دچار مشکل نخواهید شد. جاده‌های این کشور نیز کیفیت خوبی دارند و فقط در مناطق کوهستانی ممکن است با ناهمواری مواجه شوید.

در قبرس شمالی، استفاده از کمربند ایمنی برای سرنشین‌های جلو اجباری است. همچنین کودکان زیر پنج سال نباید روی صندلی جلو بنشینند. در هنگام رانندگی نباید الکل مصرف کنید. همچنین صحبت کردن با تلفن همراه ممنوع است، مگر اینکه از هندزفری استفاده نمایید.

محدودیت‌های سرعت در قبرس شمالی

محدودیت سرعت در قبرس شمالی و جنوبی کاملا مشابه است. خودروها می‌توانند در مسیر گیرنه – نیکوزیا – فاماگوستا حداکثر با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت یا 60 مایل بر ساعت حرکت کنند. در جاده‌های کوچکتر هم امکان رانندگی با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت یا 40 مایل بر ساعت وجود دارد. همچنین در مناطق شهری باید با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت یا 30 مایل بر ساعت حرکت کنید، مگر اینکه خلاف آن ثابت شده باشد. به تابلوهای کنار جاده با دقت نگاه کنید تا از محدودیت سرعت مطلع شوید.

نکاتی در مورد رانندگی در قبرس شمالی

از قبل برای سفرهای خود برنامه‌ریزی داشته باشید. وقتی یک ماشین کرایه می‌کنید، حتما درخواست بدهید که یک نقشه نیز در اختیارتان بگذارند. نقشه‌های دقیق و جزیی‌تر را می‌توانید از تمام کتاب‌فروشی‌های محلی تهیه کنید یا اینکه از آژانس گردشگری بخواهید تا این نقشه‌ها را به شما بدهند.

همیشه مطمئن شوید که سوخت کافی دارید، چون پمپ‌های بنزین، مخصوصا در روستاهای قبرس شمالی کم هستند.

به عنوان راننده همیشه باید گواهینامه رانندگی و اسناد مربوط به کرایه ماشین را به همراه داشته باشید. ممکن است پلیس از شما بخواهد که این مدارک را ارائه دهید.

از قوانین و دستورالعمل‌هایی که در قرارداد اجاره خودرو قید شده‌اند پیروی کنید. در صورت بروز تصادف نیز بلافاصله به شرکت کرایه خودرو اطلاع دهید.

اگرچه آمار جرم و جنایت در قبرس شمالی بسیار پایین است، اما سعی کنید هیچ‌وقت اشیاء و وسایل قیمتی را داخل خودرو نگذارید.

معمولا ساعت‌های شلوغی در شهرها حدود 7:30 تا 8:00 صبح، 13:00 تا 13:30 ظهر و 17:00 تا 18:00 بعدازظهر است. سعی کنید در این ساعات رانندگی نکنید، چون احتمال دارد که در ترافیک گرفتار شوید.

در طول تابستان سعی کنید که موقع عصر و قبل از غروب به سمت غرب رانندگی نکنید، چون تابش شدید نور خورشید می‌تواند مانع از دید شما و منجر به تصادف شود.

سخن پایانی

کرایه خودرو در قبرس شمالی یکی از بهترین روش‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه و همچنین لذت بردن از سفر است. سیستم حمل و نقل عمومی در این کشور وجود دارد، اما دسترسی به تمام مسیرها و مکان‌های دیدنی را فراهم نمی‌کند. بنابراین اگر بخواهید به تمام نقاط بکر و جاذبه‌های گردشگری شبه‌جزیره قبرس شمالی سر بزنید، بهترین روش آن است که یک خودروی مناسب کرایه نمایید.

Join The Discussion

Compare listings

Compare
×

سلام

برای ارتباط با ما و پاسخ به پرسشهای شما در واتساپ با ما در ارتباط باشید.

× ارتباط با ما در واتساپ