15 نکته مهم که قبل از سفر به قبرس شمالی باید بدانید

کشور قبرس شمالی، که بخش شمالی جزیره قبرس است، در سال‌های اخیر میزبان توریست‌های زیادی از سراسر جهان بود. این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، از طبیعتی بکر و شگفت‌انگیزی برخوردار است. مردم این کشور بسیار مهمان‌نواز و اجتماعی بوده و با غذاهای لذیذ سنتی خود، دل هر مسافری را به دست می‌آورند. اگر قصد سفر به این کشور را دارید، بهتر است قبل از هر چیزی در مورد موارد مهمی مانند آب‌وهوا، پول رایج، مکان‌های دیدنی، حمل‌ونقل عمومی و بسیاری از موارد دیگر، به‌خوبی تحقیق کنید. ما در این مقاله سعی کردیم تا به‌طور خلاصه به برخی از نکات مهم بپردازیم. اگر قصد سفر به این کشور را دارید، تا پایان با ما همراه باشید.

همه چیز در مورد قبرس شمالی

کشور قبرس شمالی که در دریای مدیترانه قرار گرفته است، در کنار طبیعت بکر و منحصربه‌فردش، از آرامش خاصی برخوردار است. همه‌ساله این کشور میزبان توریست‌های زیادی از سراسر جهان است. دولت قبرس شمالی، توجه زیادی به امکانات مربوط به توریست‌ها کرده است. برای مثال سواحل این کشور مملو از امکانات خاص برای تفریحات آبی است. در ادامه این مقاله شما با 15 مورد از مهم‌ترین مواردی که بهتر است قبل از سفر به این کشور بدانید، آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

مختصری از تاریخ مدرن قبرس شمالی

سال 1974 سالی بود که همه ‌چیز در قبرس شمالی تغییر کرد. در حقیقت در این سال ارتش یونان کودتای نظامی انجام داد. ترکیه نیز در پاسخ، نیروهای خود را اعزام کرد و در نهایت موفق شد تا کنترل حدود یک‌سوم جزیره را در دست بگیرد. در این کشمکش‌ها صدها هزار یونانی و ترک قبرسی در نهایت از خانه‌های خود آواره شدند. در پایان همان سال، حکومت‌ نظامی یونان فرو پاشید و آتش‌بس برقرار شد. در نهایت مرزی بین قبرس شمالی و جنوبی کشیده شد که به خط سبز معروف است. بخش شمالی جزیره قبرس تنها توسط کشور ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود و ازنظر جامعه بین‌الملل، کشور ترکیه این منطقه را اشغال کرده است. تاکنون تلاش‌ها برای دوستی دو طرف، ناموفق بوده است.

رفت و آمد به قبرس شمالی

برای رفت‌وآمد به قبرس شمالی شما می‌توانید از طریق هوایی و یا دریایی به این کشور وارد شوید. فرودگاه بین‌المللی ارجان فرودگاه اصلی قبرس شمالی به شمار می‌رود. این فرودگاه در 13 کیلومتری شرق شهر نیکوزیا پایتخت کشور قبرس واقع ‌شده است. جالب است بدانید که تمامی پروازهای بین‌المللی به این فرودگاه ممنوع بوده و تنها پروازهای بدون‌ توقف فرودگاه ارجان، از کشور ترکیه صورت می‌گیرد. همچنین باید بدانید که اگر قصد ورود به کشور قبرس جنوبی را دارید، بهتر است ابتدا مدارک مورد نیاز و ویزای ورود به قبرس جنوبی را تهیه کرده و از خود کشور قبرس جنوبی وارد خاک این کشور شوید. در غیر این صورت باید با ارائه مدارک لازم، از طریق مرز مشترک قبرس شمالی و جنوبی، وارد شوید.

انتقال از لارناکا به قبرس شمالی

فرودگاه بین‌المللی لارناکا که در نزدیکی شهر لارناکا در کشور قبرس جنوبی قرار دارد، یکی از راه‌های ورود به کشور قبرس شمالی محسوب می‌شود. این فرودگاه بزرگ‌ترین فرودگاه قبرس به شمار می‌رود. اکثریت گردشگران اروپایی و آمریکایی از طریق این فرودگاه وارد جزیره قبرس می‌شوند. شما، اگر ویزای لازم برای ورود به قبرس جنوبی را دارید، از این طریق به‌راحتی می‌توانید از مرز خاکی بین قبرس جنوبی و شمالی، با رعایت قانون، وارد خاک کشور قبرس شمالی شوید. باید دقت کنید که همواره در طول سفر بین این دو کشور، پاسپورت و اسناد تردد شما چک خواهد شد. بنابراین خوب است در همه جای سفر این اسناد را با خود به همراه داشته باشید.

عبور از خط سبز در نیکوزیا

خط سبز و یا آتیلا، خط مرزی بین دو کشور قبرس شمالی و جنوبی است. یکی از رایج‌ترین گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور قبرس شمالی و جنوبی، که در خیابان لدرا در شهر نیکوزیا یا لفکوشا قرار گرفته است، در همین خط قرار دارد. این گذرگاه مرزی برای عبور عابران پیاده طراحی شده و با نشان دادن پاسپورت به پلیس مرزی و در صورتی که مدارک مورد نیاز برای تردد را داشته باشید ، می‌توانید از مرز عبور کرده و به یکی از دو کشور وارد شوید.

امنیت

امنیت یک کشور معمولا موضوع مهمی برای توریست‌ها به شمار می‌رود. خوب است بدانید که کشور قبرس شمالی یکی از کشورهای بسیار امن جهان به شمار می‌رود. اگرچه تنش بین دو کشور باعث شده که شاید هنگام عبور از مرزها کمی با برخوردهای نظامی روبرو شوید، اما به‌طورکلی میزان جرایم در این کشور بسیار پایین است. اما بهتر است به‌عنوان یک مسافر همواره موارد امنیتی سفر را رعایت کنید.

زبان

زبان رسمی کشور قبرس شمالی ترکی بوده و بیشتر مردم این کشور به زبان ترکی صحبت می‌کنند. اما خوشبختانه اکثر مردم بومی به زبان انگلیسی در سطوح متفاوت مسلط هستند. کارکنان فروشگاه‌ها، فرودگاه، هتل‌ها و غیره به‌خوبی می‌توانند به انگلیسی صحبت کنند. علائم راهنمایی و رانندگی نیز به دو زبان ترکی و انگلیسی مشخص ‌شده‌اند. گاهی برخی از علائم راه به زبان یونانی نیز نوشته ‌شده‌اند. حتی نام برخی از مکان‌های تاریخی نیز به زبان یونانی هستند. زبان آلمانی را هم می‌توان یکی از زبان‌های محبوب در این کشور دانست. البته به ‌اندازه انگلیسی رایج نیست.

پول در قبرس شمالی

واحد رسمی پول در قبرس شمالی، لیر ترکیه است. اگرچه در بسیاری از مکان‌ها شما از پوند، یورو و دلار نیز می‌توانید استفاده کنید، اما خوب است همواره لیر همه‌جا همراهتان باشد. بهتر است بدانید که بیشتر دستگاه‌های  خودپرداز، کارت خارجی را قبول کرده و پول نقد به شما پرداخت می‌کنند. دقت کنید که همیشه همه‌جا پول نقد با خود به همراه داشته باشید، چراکه برخی از فروشگاه‌ها یا رستوران‌ها فقط پول نقد قبول می‌کنند.

اجاره ماشین در قبرس شمالی

شاید جالب باشد که بدانید، اجاره کردن خودرو در کشور قبرس شمالی بسیار رایج بوده و شرکت‌های متعددی این کار را انجام می‌دهند. شما به‌راحتی می‌توانید به‌طور آنلاین ماشین خود را اجاره کرده و شرکت مورد نظر، خودرو را درب هتل شما تحویل‌تان خواهند داد. تفاوت رانندگی در ایران و قبرس این است که فرمان ماشین در سمت راست قرار داشته و شما باید در سمت چپ رانندگی کنید. قوانین رانندگی در این کشور خیلی سفت‌وسخت نیست و شاید شما در خیابان تخلفات سرعت هم ببینید. اما در همه‌جا دوربین‌های سرعت پلیس نصب ‌شده است. اگر یک خودرو کرایه کرده‌اید، نگران مسیریابی نباشید، چرا که GPS به‌خوبی در پیدا کردن مسیر کمکتان خواهد کرد.

حمل و نقل عمومی

اگرچه کشور قبرس شمالی حمل‌ونقل عمومی خیلی فعال و گسترده‌ای ندارد، اما با این اوصاف، در اکثر مکان‌ها شما می‌توانید از یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. البته دقت کنید که هیچ جدول زمانی مشخصی در شهر وجود ندارد و همچنین مسافران در هر جای مسیر می‌توانند از اتوبوس پیاده شوند. شما می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی نیز استفاده کنید. به‌راحتی با تماس تلفنی و یا به‌صورت آنلاین می‌توانید تاکسی خود را رزرو کرده و به همه جای کشور بروید. البته خوب است بدانید که برخی از این تاکسی‌ها طبق میزان مسافت طی شده هزینه کل را حساب می‌کنند، اما برخی دیگر خودشان مبلغی برای مسیر در نظر می‌گیرند. بهتر است قبل از حرکت از راننده در مورد مبلغ سوال بپرسید.

استفاده از تلفن همراه در قبرس شمالی

قطعا استفاده از تلفن همراه در سفر برای هر مسافری اهمیت بالایی دارد. بهتر است بدانید که تنها دو شبکه تلفن همراه ترکی در کشور قبرس شمالی فعال هستند. شما به‌محض ورود به این کشور می‌توانید یک سیم‌کارت شارژی خریداری کنید. این سیم‌کارت امکان استفاده از اینترنت و تماس تلفنی به اندازه مشخصی را به شما خواهد داد. این سیم کارت با یک پکیج به فروش می رسد و قبض تلفنی نخواهد داشت. همچنین باید اضافه کنیم که شما به عنوان یک توریست یا فردی که به تازگی به این کشور مهاجرت کردید، تا سه ماه می توانید از این سیم کارت های شارژی استفاده کنید؛ اما برای استفاده از اپراتورهای تلفن همراه، باید پس از این مدت تلفن همراه خود را رجیستر کنید.

قهوه ترک

قهوه ترک، نوشیدنی محبوب و متداول قبرس شمالی به شمار می‌رود. بهتر است بدانید که این قهوه کافئین بالایی دارد. همچنین از آنجایی‌ که غلیظ است، هنگام خوردن آن دقت بیشتری کنید. برای مثال دقت کنید تا تفاله‌های ته فنجان را نخورید. البته در سراسر شهر چای ترکی نیز سرو می‌شود. چای نیز یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در قبرس شمالی به شمار می‌رود.

غذاهای گیاهی و وگان

اگر گیاهخوار یا وگان هستید، باید بدانید که در این کشور می‌توانید غذاهای مدنظر خود را پیدا کنید. به‌طور کلی غذاهای کشور قبرس شمالی بسیار تحت تاثیر کشور ترکیه و یونان قرار گرفته و گزینه‌های گیاهی زیادی در منوی رستوران‌ها در قبرس شمالی دیده می‌شود. اما ممکن است افراد وگان کمی با مشکل روبرو شوند. در این مواقع می‌توانید از سوپرمارکت‌ها خرید کنید.

عکاسی

هر فردی در طول سفر خود علاقه به عکس گرفتن دارد. طبیعت بکر و سواحل بی‌نظیر قبرس شمالی این امکان را به شما خواهند داد تا زیباترین عکس‌ها را برای یادگاری بگیرید. اما از آنجایی‌ که ارتش ترکیه حضور بسیار فعالی در قبرس شمالی دارد، شما تقریبا در هر جایی شاهد وجود اماکن نظامی خواهید بود. دقت کنید که در این مکان‌ها عکاسی ممنوع است. یکی از مکان‌های زیبایی که عکاسی به صورت حرفه ای در برخی از قسمت هایش ممنوع است، شهر واروشا یا همان شهر ارواح محسوب می‌شود. برای اینکه هنگام عکاسی با مشکل خاصی روبرو نشوید، با دقت بیشتری دور و اطراف خود را بررسی کنید.

خرید

قطعا یکی از بخش‌های جذاب سفر، خرید کردن است. اگر فردی هستید که قصد خرید برندهای معروف جهان را دارید، باید بگوییم که به ‌غیر از مارک‌های ترک، مارک‌های فروشگاهی یا رستورانی خیلی معروف را در این کشور نخواهید دید. ساعت کار فروشگاه‌ها در تابستان و زمستان متفاوت است. اما در حالت کلی ، برخی از مغازه‌ها و مشاغل از ساعت 08:30 تا 18:00 باز هستند و در طول تابستان به دلیل طولانی تر بودن طول روز، فروشگاه ها دیرتر از حالت معمول تعطیل می شوند.

گربه و سگ در قبرس شمالی

به‌محض ورود به کشور قبرس شمالی، شما شاهد وجود سگ‌ها و گربه‌های زیادی در سراسر کشور خواهید شد. البته تعداد گربه‌ها بسیار بیشتر است. جالب است بدانید که مردم محلی این کشور علاقه زیادی به گربه دارند. گربه‌ها تقریبا در همه جای کشور هستند. آن‌ها در وضعیت جسمانی خوبی به سر می‌برند. حتی برخی از گربه‌ها و سگ‌ها، پس از معاینات، علامت‌گذاری می‌شوند. درب رستوران‌ها و خانه‌ها همیشه به روی گربه‌ها باز است.

سخن پایانی

اگر فردی هستید که از طبیعت لذت برده و آرامش آن را دوست دارید، کشور قبرس شمالی گزینه مناسبی برایتان است. این کشور توجه زیادی به ورزش‌های آبی دارد. طبیعت بکر و جذابش آن را به مکان مناسبی برای برگزاری مراسم ازدواج تبدیل کرده است. یکی از نکات مثبت این کشور را می‌توان امنیت بالای آن دانست. همچنین از آنجایی ‌که مردم این کشور به زبان انگلیسی هم تا حدی مسلط هستند، شما از هر کشوری که باشید، مشکلی از نظر زبان نخواهید داشت. برای اینکه از سفرتان لذت کافی را ببرید، بهتر است در مورد همه مسائلی که برایتان اولویت ‌دارند، به‌خوبی تحقیق کنید.

Join The Discussion

Compare listings

Compare
×

سلام

برای ارتباط با ما و پاسخ به پرسشهای شما در واتساپ با ما در ارتباط باشید.

× ارتباط با ما در واتساپ