با شهر باستانی سالامیس در قبرس شمالی آشنا شوید

شهر باستانی سالامیس که در نزدیکی شهر فاماگوستا در قبرس شمالی قرار دارد، نمایانگر قدمت تاریخ کل کشور بوده و بقایای موجود در آن، ردپای امپراتوری‌های حاکم را نشان می‌دهند.

اگر قصد سفر و یا حتی مهاجرت به کشور قبرس شمالی را داشته باشید، قطعا نام شهر باستانی سالامیس را شنیده‌اید. این شهر که با نام خرابه‌های سالامیس نیز معروف است، در نزدیک شهر فاماگوستا قرار دارد. خوب است بدانید که شهر سالامیس مهم‌ترین مکان باستان‌شناسی و تاریخی قبرس به شمار می‌رود که تا به امروز در این کشور کشف‌ شده است. البته ناگفته نماند که به نظر باستان شناسان، تنها بخش کوچکی از این منطقه تاکنون حفاری‌ شده و اعتقاد بر این است که تا نود درصد آن هنوز در زیر زمین قرار دارد. این شهر حدود 31 قرن قدمت داشته و تاریخ ساخت آن به 1180 سال پیش از میلاد برمی‌گردد. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را  به خوبی با شهر منحصربه‌فرد سالامیس آشنا کنیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

همه چیز در مورد شهر باستانی سالامیس

شهر باستانی سالامیس که در 6 کیلومتری شهر فاماگوستا در قبرس شمالی قرار دارد، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق کشور قبرس شمالی شناخته ‌شده است. این شهر، تاریخ شگفت‌انگیزی داشته و قرن‌ها تحت فرمانروایی حاکمان مختلف و خانه بسیاری از تمدن‌ها و فرهنگ‌های متفاوت بوده است. طبق افسانه‌ها و شواهد موجود، این شهر یکی از مهم‌ترین شهرها در قبرس باستان بود. سالامیس در ابتدا در حدود سال 1180 قبل از میلاد توسط توسر تاسیس شد. توسر در واقع قهرمان هومری بود که در جنگ تروا شرکت کرد و به همین دلیل پدرش، پادشاه جزیره، او را از وطنش تبعید کرد.

منبع اصلی ثروت این شهر، تجارت دریایی بود، چرا که موقعیت آن در جزیره بسیار مناسب این کار است. به‌مرور زمان، با تجارت دریایی این شهر رونق خاصی گرفت و در قرن هشتم به یک مرکز تجاری بزرگ تبدیل شد. جالب است بدانید که با توجه به شواهد، این شهر مانند یک کشور مستقل، تا سال 560 سکه‌های خود را ضرب کرده است.

تنها یک قرن بعد از ساخت این شهر، حکومت شهر به دست ایرانی‌ها افتاد. فرمانروایان ایرانی تا 200 سال فرمانروایان دست‌نشانده خود را در جایگاه حکومت قرار دادند تا اینکه شهر توسط اسکندر مقدونی فتح شد. پس از مدت کوتاهی، در نهایت با خودکشی پادشاه وقت، شهر به دست رومیان افتاد. خوب است بدانید که همین موضوع باعث شکوفایی مجدد شهر شد. رومیان با آغاز کشتی‌سازی در قبرس، تجارت خارجی دریایی را گسترش دادند. همچنین در همین دوره بود که دین مسیحیت به مردم قبرس شمالی معرفی شد و شهر سالامیس مرکز توسعه اولیه دین مسیحیت شناخته شد.

Salamis Northern Cyprus

اکنون نوبت امپراتوری بیزانس بود که به قبرس تسلط پیدا کند. این امپراتوری در حدود سال 395 پس از میلاد، به این شهر تسلط یافت و در آن زمان، شهر باستانی سالامیس دوباره پایتخت قبرس شد. در همین دوران بود که متاسفانه این شهر پس از زلزله و رانش گل، به‌طور کامل ویران شد. اما کنستانسیوس که امپراتور وقت بیزانس بود، شهر را بازسازی کرد و نام شهر را به کنستانتینا تغییر داد. اما شهر هرگز شهرت خود را دوباره به دست نیاورد. خوب است بدانید که در حدود سال 647 این شهر به‌طور کامل توسط اعراب غارت و تخریب شد و باقیمانده جمعیت آن به منطقه فاماگوستای کنونی نقل ‌مکان کردند.

پس‌ از اینکه سالامیس جمعیت خود را به‌طور کامل از دست داد، مردم سعی به ساختن و گسترش فاماگوستا و سایر مناطق اطراف کردند. همین موضوع باعث شد تا سالامیس سال‌ها مورد غارت قرار می‌گرفت، چرا که این شهر مملو از ستون‌های باارزش و آثار باستانی قیمتی بود. طبق تحقیقات و شواهد موجود، تا اواخر سال 1952 همچنان شهر سالامیس غارت می‌شد و باقی ‌مانده شهر نیز رو به‌ زوال رفت. البته برخی از حفاری‌های کوچک‌تر به‌منظور کشف شهر، در سال 1887 انجام شد؛ اما کاوش‌های بیشتر در سال 1952 انجام شد و تا سال 1974 به‌طور پراکنده ادامه پیدا کرد. به‌طور کلی کاوش‌های جدی شهر سالامیس در سال 1998 دوباره آغاز شد و در سال 2000 برخی از حمام‌های رومی کشف شدند. در سال 2002، باستان شناسان جاده محور شمال جنوب سالامیس را کشف کردند که اکنون جاده ستون‌دار نامیده می‌شود.

مکان‌های دیدنی شهر سالامیس

پس از حفاری‌های بی‌شمار، تا حدی باستان‌شناسان توانستند بخش‌های مهم شهر را کشف کنند. اگر به بازدید از این شهر بروید، با شروع از انتهای شمالی سایت که مشخص می‌شود در زمان رومیان مرکز شهر بوده است، ورزشگاه و حمام‌هایی را خواهید دید که گفته می‌شود در قرن چهارم پس از زلزله‌های بزرگ در سال‌های 332 و 342 بعد از میلاد بازسازی ‌شده‌اند. بقایای ستون‌های مرمری باشکوه و عظیمی هنوز در این قسمت شهر وجود دارند. این ستون‌ها در دهه 1950 دوباره برپا و بازسازی شده و در اطراف محوطه ورزشگاه قرار داده‌ شده‌اند. مجسمه‌های رومی متعددی نیز در این قسمت از شهر به چشم می‌خورند. اگرچه بیشتر این مجسمه‌ها تا حد زیادی تخریب‌ شده‌اند، اما همین بقایا نیز می‌توانند به‌خوبی نشان‌گر معماری منحصربه‌فرد رومی باشند.

مرکز آمفی تئاتر شهر یکی دیگر از مراکز دیدنی شهر سالامیس به شمار می‌رود. این آمفی تئاتر رومی که در سال 1958 کشف شد، توسط فلاویان‌ها در حدود سال 69 بعد از میلاد ساخته شد و هنوز تا حدی برپا و بازسازی شده باقی مانده است. بقایای دیوارهای بلندی که برای نشستن عموم به‌منظور دیدن تئاتر مورد استفاده قرار می‌گرفت، به‌خوبی قابل ‌مشاهده هستند. به گفته باستان شناسان، رویدادهایی مانند کنسرت و نمایش در این مکان برگزار می‌شد که حدود 15000 نفر را در خود جای می‌داد. این مکان یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های جمعی تفریحی قبرس به شمار می‌رفت. همچنین کمی بعد از آن، شما می‌توانید یک ویلای رومی را مشاهده کنید. این ویلا که حدود 250 متر طول داشته، امروزه تنها با توجه به سنگ‌های بنیادی‌اش قابل ‌تشخیص است.

معبد زئوس نیز یکی دیگر از شگفتی‌های این شهر به شمار می‌رود. بقایای معبد زئوس سالامینوس نشان می‌دهد که ساخت این معبد به همان زمان اولیه ساخت خود شهر سالامیس برمی‌گردد. اما در کنار تمام معماری‌های رومیان، یادگار جذابی از دوران بیزانس در این شهر باقی‌ مانده است. این یادگار، کلیسای کامپانوترا و سنت اپیفانیوس نامیده می‌شود. بقایای کلیسای کامپانوترا و سنت اپیفانیوس نشان می‌دهد که این کلیسا بزرگ‌ترین کلیسا در قبرس بوده که مقبره اسقف نیز به همین نام در آن قرار دارد.

دیدنی‌های این شهر باستانی، برای فردی که به تاریخ علاقه‌مند باشد، تمامی ندارد. صومعه سنت بارناباس، مقبره‌های سلطنتی و ویرانه‌های انکومی، موزاییک‌های مشهوری که در بسیاری از نقاط شهر دیده می‌شوند، یک آب‌انبار طاق دار بزرگ، حمام، ستون‌ها و طاق‌های رومی، بقایای دیوارهای شهر و یک قنات از دیگر مکان‌های جذابی هستند که در سطح شهر سالامیس دیده می‌شوند. جالب است بدانید که این قسمت‌های شهر تنها ده درصد از کل شهر بوده و به گفته باستان شناسان، نود درصد شهر باستانی سالامیس همچنان زیر خاک دفن شده است.

سخن پایانی

شهر باستانی سالامیس یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار محبوب کشور قبرس شمالی به شمار می‌رود. این شهر باستانی به خرابه‌های سالامیس نیز معروف است، چرا که این شهر به‌مرور زمان با غارت، زمین‌لرزه و هجوم اعراب به‌کلی تخلیه و ویران شد. اگر به‌عنوان توریست پا به شهر سالامیس بگذارید، به‌خوبی می‌توانید تاریخ کل کشور را در آن ببینید. کافی است کمی در این‌ باره مطالعه کرده و پس از پی بردن به ارزش و قدمت آن، به سالامیس وارد شوید. اگر قصد سفر به قبرس را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که هرگز مشاهده شهر منحصربه‌فرد سالامیس را فراموش نکنید.

Join The Discussion

Compare listings

Compare
×

سلام

برای ارتباط با ما و پاسخ به پرسشهای شما در واتساپ با ما در ارتباط باشید.

× ارتباط با ما در واتساپ