تجربه غواصی در آب های زیبای قبرس شمالی

غواصی در قبرس شمالی یکی از تفریحات جذاب و مفرح است که حتما باید تجربه‌اش کنید. با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر درباره این سرگرمی هیجان‌انگیز صحبت کنیم.

قبرس شمالی یکی از مقاصد گردشگری محبوب در میان ایرانیان است. این کشور از سطح رفاه خوبی برخوردار بوده و هزینه‌های زندگی در آن، نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان‌تر است. اما یکی از مهمترین عواملی که باعث شده تا قبرس شمالی به یک کشور جذاب و دوست‌داشتنی تبدیل شود، طبیعت زیبا و متنوع آن است که جاذبه‌های بسیاری دارد. این جزیره که در دل دریای مدیترانه قرار گرفته، از آب و هوای فوق‌العاده این ناحیه بهره‌مند است. این  کشور ده‌ها کیلومتر خط ساحلی دارد که با ماسه‌های سفید خالص پوشیده شده‌اند. انواع تفریحات آبی در قبرس شمالی قابل انجام هستند، اما یکی از جذاب‌ترین آنها، غواصی کردن است. در نقاط مختلف این جزیره، مکان‌های مخصوصی وجود دارند که امکان غواصی برای افراد را فراهم می‌کنند. در این مکان‌ها به افراد مبتدی آموزش‌های لازم ارائه می‌شود تا همه بتوانند از تجربه شیرجه زدن در اعماق دریای مدیترانه لذت ببرند.

ما در این مقاله قصد داریم به غواصی در قبرس شمالی، به عنوان یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات در این کشور بپردازیم و اطلاعات جامعی را در این خصوص در اختیار علاقه‌مندان بگذاریم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

نکات کلی درباره قبرس شمالی و مراکز غواصی آن

قبرس شمالی بهشت مدیترانه است. اما این کشور را می‌توان بهشت غواصی هم نامید. مراکز غواصی در قبرس شمالی از دهه 1990 شروع به فعالیت کرده‌اند و از آن زمان تا حال، افراد زیادی از طریق همین مراکز با زیبایی‌های پنهان در زیر آب‌های مدیترانه از نزدیک آشنا شده‌اند. قبرس شمالی یک مرکز بزرگ آموزشی دریانوردی دارد که یکی از بزرگترین‌ها در منطقه است. تمام سایت‌های غواصی این کشور نیز زیر نظر همین مرکز فعالیت می‌کنند.

افراد با سنین مختلف می‌توانند وارد یکی از مراکز غواصی در قبرس شمالی شوند و از امکانات آنجا استفاده کنند. به دلیل آب و هوای خاصی که بر این کشور حاکم است، یکی از طولانی‌ترین فصول غواصی را دارد و افراد می‌تواند در روز‌های زیادی از سال، برای مقاصد تفریحی یا علمی، به غواصی بپردازند. نکته جالب در مورد قبرس شمالی آن است که در مقایسه با قبرس جنوبی، سواحل بکر و دست نخورده بیشتری دارد به دلیل توسعه شهری و صنعتی کمتر، بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری، هنوز هم در سواحل این منطقه زیست می‌کنند. همین مورد درباره آب‌های قبرس شمالی نیز صدق می‌کند. از انواع ماهی‌های عجیب و غریب گرفته تا اختاپوس و لاک‌پشت‌های غول‌پیکر دریایی، جانوران متنوعی در اعماق آب‌های این کشور زندگی می‌کنند. حتی می‌توانید بقایای کشتی‌های غرق شده قدیمی را در کف دریا از نزدیک ببینید.

شهر گیرنه، بهترین و بزرگترین مراکز غواصی در قبرس شمالی را دارد. البته شهرهای دیگر این کشور نیز دارای چنین مراکزی هستند. یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف شهر گیرنه، کشتی باستانی 2300 ساله‌ای است که بقایای آن در زیر آب‌ها پیدا شده و اکنون بازسازی شده است. البته هنوز هم ناشناخته‌های زیادی در کف دریای مدیترانه وجود دارند که غواصان می‌توانند آنها را کشف کنند. شاید اگر کمی خوش‌شانس باشید، حتی بتوانید یک عتیقه یا شیء قیمتی را موقع غواصی کردن پیدا کنید!

همه غواصی‌ها در قبرس شمالی از طریق مراکز پنج ستاره‌ای انجام می‌شوند که جزء مجهزترین‌ها در جهان هستند. در زیر آب‌های این کشور می‌توان بقایای زیادی از کشتی‌ها و هواپیماه‌های جنگی را پیدا کرد که اکثر آنها مربوط به دوران جنگ دوم جهانی هستند و هنوز بیشترشان به‌طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. به همین دلیل است که قبرس شمالی به یکی از محبوب‌ترین کشورها برای غواصان در سرتاسر دنیا تبدیل شده و هر ساله افراد زیادی به همین خاطر به این کشور سفر می‌کنند.

چرا قبرس شمالی بهشت غواصان است؟

همان‌طور که گفتیم، قبرس شمالی یکی از طولانی‌ترین فصول غواصی را در بین تمام کشورهای حوزه مدیترانه دارد. از سوی دیگر، در اعماق آب‌های این کشور رازها و جاذبه‌های بسیاری نهفته‌اند که انتظار غواصان را می‌کشند. آب‌های گرم و کریستالی این ناحیه باعث شده که عمق دید در زیر آب به حدود 30 متر برسد که وضعیتی عالی برای غواصی است.

آب‌های مدیترانه در برخی از فصول سال تا حدود 30 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شوند و این باعث شده که جانوران زیادی در این آب‌های رشد و نمو داشته باشند. در واقع تنوع جانوری و گیاهی در آب‌های مدیترانه بی‌نظیر است. وقتی به غواصی در اعماق آب‌های این ناحیه مشغول هستید، می‌توانید انواع موجودات عجیب در رنگ‌های مختلف را مشاهده کنید. جانورانی مانند لاک‌پشت دریایی، ماهی خاردار، طوطی‌ماهی، مارماهی رنگین، اختاپوس، خورشید ماهی و بسیاری از گونه‌های دیگر در این آب‌ها یافت می‌شوند. همه این جذابیت‌های طبیعی را بگذارید در کنار امکانات کم‌نظیری که در سواحل قبرس شمالی برای غواصی کردن فراهم شده است. دقیقا به همین دلیل است که قبرس شمالی را بهشت غواصان می‌نامیم.

معرفی مراکز غواصی در قبرس شمالی

در مجموع 10 مرکز حرفه‌ای غواصی در قبرس شمالی فعالیت می‌کنند که در شهرهای گیرنه، غازی ماغوسا و کارپاز واقع شده‌اند. در این مراکز، غواصان حرفه‌ای حضور دارند که همگی از گواهینامه‌های لازم برخوردار هستند و می‌توانند به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و ترکی صحبت کنند. به‌طور کلی این مراکز برای افراد حرفه‌ای قابل استفاده هستند و فقط غواصان باتجربه در آنها فعالیت می‌کنند.

البته افراد تازه‌وارد که قبلا تجربه غواصی نداشته‌اند و می‌خواهند این مهارت را یاد بگیرند، می‌توانند در این مراکز آموزش‌های لازم را ببینند و گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی مانند PADI و CMAS یا BSAC و SSI را دریافت کنند. پس از پشت سر گذاشتن این دوره‌های آموزشی، افراد می‌توانند گواهینامه خود را طی سه یا چهار روز دریافت کنند. البته دوره‌های آموزشی برای غواصان حرفه‌ای هم وجود دارد و آنها می‌توانند در دوره‌هایی مثل غواصی در شب یا غواصی در آب‌های آزاد شرکت کنند. حتی افرادی که از طریق تورهای مسافرتی به قبرس شمالی سفر می‌کنند، می‌توانند در دوره‌های آموزش غواصی شرکت کنند تا هم یک گواهینامه معتبر بین‌المللی بگیرند و هم یک تجربه جذاب و فراموش نشدنی داشته باشند.

در سواحل شرقی و غربی قبرس شمالی، شما می‌توانید به بیش از 30 مرکز غواصی مختلف مراجعه کنید و از طریق آنها با زیبایی‌های اعماق دریا آشنا شوید. انواع موجودات دریایی، مرجان‌های زیبا، بقایای کشتی‌های شکسته و گنجینه‌های اسرارآمیز تاریخی، همه و همه منتظر شما هستند تا به دیدن‌شان بروید.

از ماه مارس تا دسامبر، امکان غواصی در آب‌های گرم و کریستالی قبرس شمالی وجود دارد. یعنی 10 ماه از سال را می‌توان در این کشور به غواصی پرداخت که این در نوع خود کم‌نظیر است. میانگین دمای آب در این مدت حدود 20 درجه است که شرایط ایده‌آلی را برای غواصی کردن رقم می‌زند. البته در برخی نواحی، به دلیل اینکه دمای آب کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد نمی‌شود، در تمام ماه‌های سال امکان غواصی فراهم است.

مراکز غواصی در شهر گیرنه عبارتند از: Pinoccio, Zephyros, The Wall, Paradise, Lost, Mare Monte Islands, Antique Shop, Rita, Bambi, Zeyko, Fred, Power Station, Ancient Wreck, Plane Wreck.

مراکز غواصی شهر کارپاز هم از این قرار هستند: The Great Canyon, The Lighthouse Reef, The Lighthouse Bay, Sultan, Sultans Reef, St. Andreas Well, The Karpaz Wreck, The Karpaz Cave, The Secret Bock, The Arch, Shrimp Cave, Amphora Graveyard.

نکات ایمنی که در هنگام غواصی باید رعایت شوند

قبرس شمالی از لحاظ رعایت دستورالعمل‌های ایمنی مربوط به غواصی سابقه‌ای درخشان دارد. کمتر پیش آمده که حادثه‌ای را در این زمینه شاهد باشیم. اما باز هم رعایت برخی نکات در هنگام غواصی ضروری است. همه غواصان باید تجهیزات ایمنی را همراه خود داشته باشند. برخی موارد هستند که در هنگام آموزش‌ به غواصان تاکید می‌شوند. مثلا گفته می‌شود که در هنگام غواصی هرگز نباید نفس خود را حبس کنید. قبل از آنکه فشار اکسیژن داخل کپسول به زیر 50 بار برسد، باید به غواصی خاتمه دهید. همچنین قبل از غواصی باید شرایط جسمی فرد کاملا مناسب باشد؛ در صورت احساس ضعف، دردهای خفیف عضلانی، سرگیجه و مواردی از این دست، نباید وارد آب شد.

تمام این موارد قبل از هر شیرجه به داخل آب، به غواصان گفته می‌شود. تمام تجهیزات ایمنی هم در سواحل و مراکز غواصی قبرس شمالی وجود دارند تا در صورت بروز حادثه، مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر اینها، یک بیمارستان بزرگ هم در لفکوشا آماده است تا به مصدومان احتمالی رسیدگی کند.

یک نکته دیگر هم وجود دارد که بد نیست به آن اشاره کنیم. بر اساس قوانین غواصی در قبرس شمالی، هیچ‌کس حق ندارد در زیر آب به جانوران، مرجان‌ها یا اشیاء باستانی که مشاهده می‌کند دست بزند.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم که اطلاعات کاملی را در خصوص غواصی در قبرس شمالی در اختیار شما بگذاریم. همان‌طور که گفتیم، این کشور یکی از بهترین و مساعدترین مناطق برای غواصی در جهان به شمار می‌رود. پس اگر شما هم به این تفریح فوق‌العاده جذاب علاقه‌مند هستید، می‌توانید آن را در قبرس شمالی به بهترین شکل تجربه کنید. جهت دریافت مشاوره برای سفر یا مهاجرت به قبرس شمالی می‌توانید با کارشناسان ما در گروه  سعادت ویزا در تماس باشید. همچنین ما راهکارهای استثنایی را برای سرمایه‌گذاری در این کشور زیبا به شما پیشنهاد می‌کنیم.

Join The Discussion

Compare listings

Compare
×

سلام

برای ارتباط با ما و پاسخ به پرسشهای شما در واتساپ با ما در ارتباط باشید.

× ارتباط با ما در واتساپ