چرا گیرنه یکی از جذاب‌ترین شهرهای قبرس شمالی است؟

شهر گیرنه قبرس شمالی با وجود داشتن بناهای تاریخی بسیار و طبیعت بکر و جذابش، در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مقصدهای محبوب توریست‌های جهان بوده است.

کشور قبرس شمالی که جزیره‌ای بزرگ در دریای مدیترانه است، در سال‌های گذشته بسیار مورد توجه توریست‌ها و البته سرمایه‌گذاران سراسر جهان قرار گرفته است. در بین شهرهای این کشور، شهر گیرنه را می‌توان یکی از زیباترین شهرهای آن دانست. این شهر قدمت بسیار زیادی داشته و در طول تاریخ همواره میزبان اقوام متعددی بود. همین میزبانی، دلیل محکمی برای وجود بناهای تاریخی بسیار زیاد این شهر است. شما در سراسر شهر می‌توانید کلیساها، مساجد، موزه‌ و غیره را که از زمان‌های بسیار دور باقی‌مانده‌اند مشاهده کنید. هرکدام از این بناها، معماری منحصربه‌فرد خود را دارد که دل هر بیننده‌ای را خواهد برد. از طرفی طبیعت گیرنه نیز بسیار بکر و زیباست. ساحل و بندر نعلی شکل جذابش باوجود قایق‌های رنگارنگ، در بین توریست‌ها محبوبیت زیادی دارد. اگر قصد دارید هر چه بیشتر با این شهر آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

شهر گیرنه کجاست؟

شهر گیرنه که در زبان انگلیسی به کایرنیا (Kyrenia) معروف است، بی‌شک یکی از شهرهای زیبای منطقه مدیترانه محسوب می‌شود. این شهر که در کشور قبرس شمالی قرار دارد، بین کوه‌های پنج‌انگشتی و دریای مدیترانه قرار گرفته است. تاریخ این شهر به قرن دهم پیش از میلاد برمی‌گردد. با توجه به اینکه گیرنه یکی از مراکز نه پادشاهی قبرس بود، در تمام فضای این شهر ساحلی می‌توان ردپای قوم‌های مختلف را مشاهده کرد. تاریخدان‌ها بر این باورند که گیرنه توسط قوم اخائیه یونان باستان بنا شده است. دیوارهای مستحکمی که به‌منظور محافظت از شهر ساخته‌شده بودند، اکنون یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر به شمار می‌روند.

چرا همه شیفته شهر گیرنه قبرس شمالی میشوند؟

شهر گیرنه درواقع یکی از بهترین مکان‌ها برای داشتن تعطیلاتی آرام‌بخش به شمار می‌رود. با توجه به موقعیت جغرافیایی خاصش و تاریخ غنی، این شهر جذابیت بسیار زیادی برای توریست‌های سراسر جهان دارد. یکی از مهیج‌ترین مکان‌های شهر، بندر نعلی شکل آن است. در حقیقت این بندر نماد گیرنه نیز محسوب می‌شود. وجود ساختمان‌های قدیمی ونیزی، عثمانی و انگلیسی، رستوران‌های جذاب، هتل‌های کوچک و بار، فضای بی‌نظیری برای بازدید ساخته است. جالب است بدانید که در تمام طول فصل تابستان، وجود قایق‌های تفریحی و ماهیگیری رنگارنگ در نزدیک ساحل، زیبایی دوچندانی به این شهر می‌دهد. اما خوب است در اینجا به کارهای جذابی که می‌توانید در این شهر انجام دهید نیز اشاره ‌کنیم. برخی از این کارها که توریست‌های زیادی را شیفته خود کرده است، عبارت‌اند از:

بازدید از صومعه بلاپاییس که نمونه جذاب و زیبایی از معماری گوتیک به شمار می‌رود.

تماشای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در سواحل این شهر.

تماشای بقایای کشتی 2300 ساله غرق‌شده که در وسط قلعه گیرنه قرار دارد.

پیاده‌روی لذت‌بخش در جاده‌های روستاهای انگلیسی کارمی.

تماشای زیبایی‌های زیر دریا در این شهر، با غواصی.

بازی گلف با ویویی از دریای مدیترانه.

کوهنوردی و صعود به قله و بازدید از قلعه بافاونتو، در بین ماه‌های فوریه و می.

امکان پیوستن به تور بازدید از پرندگان مهاجر.

تماشای بندر گیرنه که یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های تاریخی این شهر به شمار می‌رود.

عکاسی در کوه‌های پنج‌انگشتی.

حضور در فستیوال‌های متنوع در این شهر.

جاهای دیدنی شهر گیرنه قبرس شمالی

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی این مقاله به این موضوع اشاره کردیم، شهر گیرنه با قدمت زیادی که دارد، مکانی بسیار جذاب و دیدنی ازلحاظ اماکن تاریخی به شمار می‌رود. البته تعریف از طبیعت بکر این شهر شاید در بیان نگنجد. ما در این قسمت شما را با برخی از مهم‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی گیرنه آشنا خواهیم کرد. این مکان‌های دیدنی عبارت‌اند از:

قلعه گیرنه (Girne Castel) و موزه کشتی غرق‌ شده: این قلعه در حقیقت با هدف محافظت از شهر گیرنه در برابر حمله اعراب ساخته شد. سال‌ها بعد از ساخت آن، بنای قلعه گسترش پیدا کرد. در یکی از اتاق‌های این قلعه، دومین کشتی غرق ‌شده قدیمی در منطقه مدیترانه، نگهداری می‌شود. این کشتی غرق ‌شده در سال 1965 به روی آب آورده شد.

بندر نعلی شکل قدیمی گیرنه: بندر گیرنه که یکی از مهم‌ترین بندرهای قبرس به شمار می‌رود، به شکل نعل اسب بوده و در مرکز این شهر قرار دارد. وجود قایق‌های رنگارنگ ماهیگیری و تفریحی، زیبایی خاصی به این بندر داده است. این بندر تا سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از مراکز مهم تجارت مورداستفاده قرار می‌گرفت.

قلعه سنت هیلارین (St.Hillarion Castel) و کوه‌های پنج‌انگشتی: قلعه سنت هیلارین یکی از قلعه‌هایی است که در کوه‌های پنج‌انگشتی قرار گرفته است. در حدود قرن دهم میلادی ساخته شد. این قلعه در ارتفاع 700 متری از سطح دریا قرار دارد. جالب است بدانید که در اواسط قرن دهم، پس از ورود کشیشی به نام سنت هیلاریون به این قلعه، کلیسایی به آن اضافه شد و نام آن نیز تغییر کرد.

صومعه بلاپایس (St.Bellapais): این صومعه در دامنه کوه پنج‌انگشتی در شرق گیرنه قرار دارد. صومعه بلاپایس با سبک معماری گوتیک جذابی که دارد، توریست‌های سراسر جهان را به خود جذب کرده است. اتاق‌های بی‌شماری مانند اتاق مطالعه، اتاق استراحت و آشپزخانه در این صومعه وجود دارد. لارنس بورل، نویسنده انگلیسی، که نزدیک همین صومعه زندگی می‌کرد، در کتاب لیموهای تلخ خود، نام این صومعه را آورده است.

قلعه بوفاونتو (Buffavento Castel) در کوه‌های پنج‌انگشتی: قلعه بوفاونتو نیز یکی دیگر از قلعه‌های موجود در کوه‌های پنج‌انگشتی است. این قلعه در ارتفاع 950 متری این رشته‌کوه قرار دارد. این قلعه نیز مانند بسیاری از بناهای تاریخی دیگر، با هدف محافظت از شهر در برابر حمله اعراب ساخته شد. ازآنجایی‌که در دوره‌ای از زمان این قلعه به‌عنوان زندان مورداستفاده قرار می‌گرفت، به قلعه‌ی شیر نیز معروف است.

موزه آیکن (Icon Museum) در کلیسای معروف مایکل آرچنجل (The Church of Archangel Michael): کلیسای مایکل آرچنجل، امروزه موزه آیکن نامیده می‌شود. ناقوس وسط این کلیسا 25 سال پس از ساخت آن، یعنی در سال 1860، به ساختمان اضافه شد. این ناقوس از سراسر گیرنه قابل ‌مشاهده است.

خانه آبی: خانه آبی در سال 1957 توسط بایرون پاولیدس، یک کارآفرین یونانی قبرسی، ساخته شد. این خانه به خانه مافیا معروف است. شایعاتی وجود دارد که گذرگاه‌ها و اتاق‌های مخفی زیرزمینی برای مخفی کردن سلاح‌های قاچاق و قاچاق ساخته‌شده‌اند.

قبرستان کارمی :(The Karmi Cemetery) این قبرستان که در روستای کارمی قرار دارد، مربوط به عصر برنز است. اشیاء قدیمی و شمایل زنی بر روی یکی از قبرها، از آن دوران در این قبرستان کشف ‌شده است.

سوالات متداول درباره شهر گیرنه قبرس شمالی

با خواندن این مقاله قطعا تا حد زیادی می‌توانید با شهر گیرنه در قبرس شمالی آشنا شوید. اگر ابهاماتی در مورد این شهر برایتان باقی مانده است، در ادامه با ما همراه باشید؛ ما به برخی از متداول‌ترین سوالات شما پاسخ داده‌ایم.

شهر گیرنه کجاست؟

شهر گیرنه یکی از شهرهای قبرس شمالی به شمار می‌رود که در دریای مدیترانه قرار گرفته است. در متن مقاله می‌توانید توضیحات بیشتر درباره این شهر را بخواهید.

سخن پایانی

شهر گیرنه به‌عنوان یکی از شهرهای تاریخی و البته بسیار زیبا در جهان شناخته شده است. زیبایی این شهر را می‌توان به طبیعت بکر و وجود بناهای تاریخی آن نسبت داد. وجود قلعه‌ها، کلیساهای قدیمی و بندر زیبای گیرنه، باعث شده تا همه ‌ساله توریست‌های زیادی برای گذراندن تعطیلاتشان، این شهر را انتخاب کنند. البته دولت قبرس با توجهی که به تفریحات آبی کرده نیز باعث جذب هرچه بیشتر توریست به این شهر شده است. اگر شما فردی هستید که از مناطق بکر طبیعی و همچنین آرامش و سکوت طبیعت لذت می‌برید و یا شیفته مکان‌های تاریخی هستید، شهر گیرنه یکی از بهترین انتخاب‌ها برایتان خواهد بود.

Join The Discussion

Compare listings

Compare
×

سلام

برای ارتباط با ما و پاسخ به پرسشهای شما در واتساپ با ما در ارتباط باشید.

× ارتباط با ما در واتساپ